Розглянемо азартну гру, тобто таку гру, де не існує виграшної стратегії. Виграш і програш відбуваються довільним чином. Прикладами азартної гри є підкидання монети, грального кубика, рулетка і більшість картярських ігор. Формалізувати цю задачу можна у такий спосіб: На числовій осі розглянемо точку, що перебуває спершу у початку координат, а далі може абсолютно випадково рухатись стрибками на довільну відстань як у бік зростання значення її координати x, так і бік її зменшення. Додатні значення x відповідають виграшу відповідної суми, від`ємні – програшу. Нашою метою буде заходження функції розподілу ймовірностей координати цієї точки після великої кількості стрибків.
Виявляється, що цю задачу можна спростити, розглянувши блукання точки не на числовій прямій, а у площині. Тепер положення точки задаватиметься двома координатами x і y. Позначимо відповідну функцію розподілу ймовірності (густину розподілу ймовірності) через F(x, y). Тоді ймовірність точки мати координати x і y з діапазону значень [x, x+dx], [y, y+dy] позначиться так
dW(x, y) = F(x, y) dx dy.
Оскільки координати точки x і y абсолютно рівноправні і незалежні, то їх зміна відбувається за одним і тим же законом f(x) і f(y) і
F(x, y) = f(x) f(y).
Кожна з цих функцій задовольняє умові нормування
∫ f(x) dx = ∫ f(y) dy = 1.
∫ F(x, y) dx dy = 1, f(x) = f(-x), f(y) = f(-y), ∫ f(y) dy
dW(x, y) = dW(ρ, φ), dx dy = ρ dρ dφ,
f(x2) f(y2) = (1 / 2 π) R(x2 + y2).
ln[f(x2)] + ln[f(y2)] = - ln(2 π) + ln[R(x2 + y2)].
df(x2) / f(x2) = - λ, df(y2) / f(y2) = - λ.
f(x2) = A exp(- λ x2), f(y2) = A exp(- λ y2).
Довільні сталі можна знайти з умови нормування – це відомий інтеграл Пуассона
A = λ1/2
/ π1/2.
Якщо позначити дисперсію цього розподілу через σ2, то, за означенням,
σ2 = <x2> - <x>2.
Обчислюючи дисперсію із знайденою нами
функцією розподілу ймовірності отримаємо
λ = 1 / 2 π σ2.
Остаточний
вигляд знайденого нами розподілу ймовірності буде наступним
f(x2) = [1 / σ (2 π)1/2] exp(- x2 / 2 σ2).
Такий розподіл називається нормальним
розподілом або розподілом Гауса. Вище він записаний у разі нульового
математичного сподівання μ. У загальному випадку
f(x2) = [1 / σ (2 π)1/2]
exp[- (x
–
μ)2 / 2 σ2).
Саме таким розподілом описується теплова взаємодія системи і термостату у стані термодинамічної рівноваги. Саме таким розподілом описується взаємодія пересічної людини і суспільства з точки зору матеріальних ресурсів. Людина щось бере від суспільства, десь працюючи, і якось витрачає зароблене. Ймовірність її різноманітних статків описується саме нормальним розподілом. Суспільство відповідальне за два параметри цього розподілу: математичне очікування μ, тобто середній рівень життя у даному суспільстві, і температуру T, тобто здатність пересічної людини заробляти більше від середнього рівня і також більше витрачати від середнього рівня витрат пересічної людини. Можливість заробляти більше завжди пов`язане з додатковим фізичним і розумовим навантаження і є певним випробуванням для здоров`я людини. У суспільстві мають існувати сприятливі умови для бажаючих заробляти більше. Можливість більше витрачати також завжди пов`язане з ризиком, але ризиком неповернення зайнятих десь грошей. Цей ризик мінімальний у стабільному, багатому, передбачуваному суспільстві і, фактично, виражає рівень оптимізму людини щодо свого майбутнього.
Повертаючись до
азартної гри зазначимо, що математичне очікування значення координати точки x – це очікування виграшу у разі її додатних значень і очікування програшу у разі її від`ємних значень. Нульове математичне
сподівання у даному випадку означає, що чим довше людина грає в азартну гру,
тим ближче значення її виграшу (вибіркове середнє) буде до математичного
очікування, тобто до нуля. Отже, азартна гра з точки зору заробітку не має
жодного сенсу. Насправді, виграш в окремому турі можливий, так само як і
програш, проте за багато турів гравець приходить до математично строгого результату
– нульового виграшу. Проте, враховуючи, що з кожного виграшу гравець сплачує
певну його долю казино, а за кожного програшу казино нічого не сплачує гравцю,
щоб хоча б частково компенсувати його втрати, маємо остаточний програш гравця у
вислід багатьох турів. Тому, коли гравці, час від часу, виграють великі суми у
якомусь з турів, працівники казино завжди пропонують їм пограти ще, нібито для
того, щоб виграти ще більше. Проте, насправді, вони підштовхують гравця до
тривалої гри, а математика гарантує нульовий виграш саме за тривалої гри.
(Якщо сукупність всіх гравців взяти за 100%, то на графіку зазначені відсотки осіб з різними сумами програшів і виграшів. Загальна сума всіх програшів - 45 одиниць. Загальна сума всіх виграшів - 45 одиниць.)
Чому ж люди грають в азартні ігри? Моя відповідь – через своє невігластво. Їм здається, що випадком можна керувати. Проте є і друга причина. Більшість людей за всяку ціну уникають розумового напруження. Чого не вимагає азартна гра, то це якраз розумового напруження. Нарешті, є і третя причина - найголовніша. Вона полягає у тому, що саме азартна гра урівнює шанси і на виграш, і на програш всіх гравців, не залежно від їх розумових здібностей і соціального статусу. Прагнення рівності – це найсильніший спонукальний мотив для дій людей, які інтуїтивно розуміють свою неконкурентноздатність порівняно з іншими людьми.
Національна асоціація дослідників Голодомору - геноциду українців | Публікація 26Національна асоціація дослідників Голодомору - геноциду українців | Публікація 15








Немає коментарів:
Дописати коментар